Monday, August 25, 2008

European Commission v Kingdom of Spain / Recurso Comision CE - Reino de España

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Action brought on 9 July 2008 - Commission of the European Communities v Kingdom of Spain

(Case C-306/08)

Language of the case: Spanish

Parties

Applicant: Commission of the European Communities (represented by: A. Alcover San Pedro and D. Kukovec, acting as Agents)

Defendant: Kingdom of Spain

Form of order sought

Declare that, in awarding the Integrated Action Programmes in accordance with Law 6/1994 of 15 November, regulating development activities in the Valencian Community, the Kingdom of Spain has failed to fulfil its obligations under Council Directive 93/37/EEC 1 of 14 June 1993 concerning the coordination of procedures for the award of public works contracts, and particularly Articles 1, 6(6), 11, 12 and Title II of Capital IV thereof (Articles 24 to 29),
and that, in awarding the Integrated Action Programmes in accordance with Law 16/2005, Valencian development law, implemented by Decree 67/2006 of the Region of Valencia of 12 May, establishing the Regulation of Town Planning and Management, the Kingdom of Spain has failed to fulfil its obligations under Articles 2, 6, 24, 30, 31(4)(a), 48(2) and 53 of Directive 2004/18/EC 2 of the European Parliament and of the Council of 31 March 2004 on the coordination of procedures for the award of public works contracts, public supply contracts and public service contracts;
order the Kingdom of Spain to pay the costs.

Pleas in law and main arguments

The Commission states that the awarding of the Integrated Action Programmes (IAP), an urban development measure established by Law 6/1994 of 15 November, Valencian Law on development activities ('LRAU') and its successor, Law 16/205, Valencian development law ('LUV') relates to public works contracts which should be awarded in accordance with Directive 93/37/EC and Directive 2004/18/EC. In other words, the Commission affirms that the IAP are public works contracts awarded by local bodies which include the carrying out of public infrastructure works by urban developers chosen by the local authorities.

The Commission considers that the LUV infringes the Community public procurement directives in various aspects, in relation, inter alia, to the privileged position of the first bidder, the experience of bidders in similar contracts, the provision of alternatives to the proposal of the first bidder 'in open envelope', the regulation of variants, the criteria for awarding IAP contracts, the possibility of amending the contract after it has been awarded (for example, the possibility of increasing development fees) and the regulation of cases of incomplete execution of the contract by the bidder to which the contract has been awarded. Some of those infringements concern both the LRAU and the LUV, and others just the LUV.
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1 - OJ 1993 L 199, p. 54
2 - OJ 2004 L 134, p. 114
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Recurso interpuesto el 9 de julio de 2008 - Comisión de las Comunidades Europeas / Reino de España

(Asunto C-306/08)

Lengua de procedimiento: español

Partes
Demandante: Comisión de las Comunidades Europeas (representantes: A. Alcover San Pedro y D. Kukovec, agentes)
Demandada: Reino de España

Pretensiones

Que se declare que el Reino de España:
al atribuir los Programas de Actuación Integrada conforme a la Ley 6/1994, de 15 de noviembre, reguladora de la Actividad Urbanística en la Comunidad Valenciana, ha incumplido las obligaciones que le incumben con arreglo a la Directiva 93/37/CEE1 del Consejo, de 14 de junio de 1993, sobre coordinación de los procedimientos de adjudicación de los contratos públicos de obras, y particularmente sus artículos 1, 6, párrafo 6, 11, 12, así como el Título II de su Capítulo IV (artículos 24 a 29), al atribuir los Programas de Actuación Integrada conforme a la Ley 16/2005, Urbanística Valenciana, desarrollada mediante el Decreto regional valenciano 67/2006, de 12 de mayo, por el que se aprueba el Reglamento de Ordenación y Gestión Territorial y Urbanística, ha incumplido las obligaciones que le incumben en virtud de los artículos 2, 6, 24, 30, 31, párrafo 4, apartado a), 48, párrafo 2, y 53 de la Directiva 2004/18/CE2 del Parlamento europeo y del Consejo, de 31 de marzo de 2004, sobre coordinación de los procedimientos de adjudicación de los contratos públicos de obras, de suministros y de servicios.

Que se condene en costas al Reino de España.

Motivos y principales alegaciones

La Comisión señala que la adjudicación de programas de actuación integrada, "PAI", un instrumento de desarrollo urbanístico establecido en la Ley 6/1994, de 15 de noviembre, Reguladora de la Actividad Urbanística Valenciana (LRAU) y su sucesora, la Ley 16/205, Urbanística Valenciana (LUV), se refieren a obras públicas, que deben adjudicarse siguiendo lo dispuesto en las Directivas 93/37/CE y 2004/18/CE. En otras palabras, la Comisión afirma que los PAI son contratos públicos de obras adjudicados por entidades locales que incluyen la realización de obras públicas de infraestructura por parte de agentes urbanizadores seleccionados por la Administración local.

La Comisión considera que la LUV infringe las Directivas comunitarias de contratación pública en varios aspectos, relativos, entre otros, a la posición privilegiada del primer licitador, a la experiencia de los licitadores en contratos similares, a la presentación de alternativas a la propuesta del primer licitador en sobre abierto, a la regulación de las variantes, a los criterios de la adjudicación de los PAI, a la posibilidad de modificar el contrato tras su adjudicación (por ejemplo, la posibilidad de incrementar las cargas de urbanización) y a la regulación de los supuestos de ejecución incompleta del contrato por parte del licitador adjudicatario. Algunas de estas infracciones son comunes a la LRAU y otras son específicas de la LUV.
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1 - DO L 199, p. 54
2 - DO L 134, p. 114